Slik fungerer det
Din første tanke når du trenger juridisk hjelp er kanskje at du må bestille et møte med en juridisk rådgiver? Ikke hvis du bruker Webjuristene!
Webjuristene har rådgitt cirka 10 000 privatpersoner og firma siden 2003. Nesten ingen av disse kundene har vi møtt. Vi har derimot investert mye i elektroniske hjelpermidler for å kommunisere trygt og effektivt med våre kunder. I tillegg finnes telefon, digitale møter, e-post og ordinær post. Dersom noen kunder ønsker møte, skjer slike ved hjemmebesøk, i vårt møtelokale i Bergen eller avtalt sted i Oslo. Men siden vi startet i 2003, fortrekker flere og flere å få hjelp online fra sofakroken.
Inngangskostnad hos tradisjonell advokat: kr 2200-4400
Selv om det er mulig å møte en webjurist, så anbefaler vi deg som kunde å registrere seg, og få hjelp, via vår webside. Fordi det er billigere for deg som kunde. Et innledende møte er normalt kun fordyrende. Slik fungerer stort sett prosessen hos tradisjonelle advokatfirma : Advokaten har representative lokaler, for å inngi tillitt. Tid megår til å utveklse «høfligheter» og servere deg kaffe, for advokaten vil bygge kunderelasjon. Advokaten blir gjerne sittende å notere det meste du sier. Juss er ikke matte så det er ytterst sjelden du får svar på det du lurer på der og da. Dette første møtet tar gjerne 1-2 timer. Hvis din advokat fakturerer gjennomsnittlig advokatpris, som er ca 2100 kr pr time, koster altså bare denne innledningen et sted mellom 2100,- og 4200,- kroner. Sannelig dyr kaffe… 😉
Inngangskostnad hos Webjuristene: kr 0,-
Det finnes en langt enklere måte å gjøre denne innledningen på! Dersom du istedet beskriver din sak for Webjuristene fra sofakroken din ved å registrere saken her på vår hjemmeside, så vil du gjøre mer av sekretærjobben selv, men til gjengjeld slipper du å betale over 1000 kroner timen for nettopp slikt sekretærarbeid. Det vil ta oss langt mindre tid å skumme din saksbeskrivelse, og avklare hva vi eventuelt mangler, enn å gjennomføre et tradisjonelt møte. Du sparer også din dyrebare tid på å reise til et kontor. Istedet kan du tilskrive oss fra din pc eller ditt nettbrett i sofakroken, eller fra din mobil på farten. Men ønsker du likevel møte, så får du det om geografien tillater. 🙂
Jusshjelp egner seg spesielt godt til å gjøres skriftlig. Foruten arbeidstiden som spares, og dermed penger for deg, vil du få alle råd og kommentarer skriftlig. Du kan lese igjennom svarene i ro og mak fra sofakroken når du måtte ønske, og du kan lese tidligere dialog med din webjurist hvis du vil gå tilbake til noe. Du trenger altså ikke huske komplisert juss, som kun har blitt presentert muntlig for deg. Ofte må du foreta viktige valg på bakgrunn av den jussen som presenteres. Da kan det være kjekt å ha all dialog med din webjurist skriftlig på samme side -istedet for muntlig. Eller i dusinvise eposter.
Prosessen hos Webjuristene: trinn for trinn
Registrer deg
Du registrerer deg og saken din ved å klikke på en av knappene for registrering, bestilling eller tidsestimat. Du kommer da til et spørreskjema hvor du velger sakstype. Spørsmålene vil tilpasse seg sakstypen og svarene du gir fortløpende. Slike spørreskjema kalles gjerne interaktive eller dynamiske. Du kan også laste opp vedlegg når du registrerer saken, eller du kan vente til senere.
Garantert svar innen 12 timer
Etter registrering går det maksimalt 12 timer til du hører fra din webjurist. Du får da en epost med link til din egen side på web hvor dialogen med din webjurist kan foregå – vår såkalte webdialog, eller kundeportal. På din side vil du se den tekst du skrev ved registrering, samt webjuristens første melding til deg. Denne meldingen vil inneholde et estimat på hvor lang tid din webjurist regner med å bruke på de første trinn i din sak. Estimatet kan f.eks inkludere vurdering av jussen (med mindre den er klar) og utkast til et første brev til motpart.
Obs! Svargarantien gjelder på hverdager. Dersom du registrerer sak etter kl. 12 fredag (eller i helgen) vil du få svar senest kl. 12 mandag.
Sikker webdialog/kundeportal
Dersom du aksepterer tidsestimat, bekrefter du dette i kundeportalen. Din webjurist får da en epost om at du har lagt inn melding. Meldingene, til deg og din webjurist, legger seg i tidsmessig riktig rekkefølge. Du kan derfor enkelt finne frem til all dialog som omhandler et bestemt ord e.l. Eventuelle (utkast til eller pdf av utsendte) brev, forliksklager, stevninger el, vil alle være samlet på en egen side i kundeportalen. Likeså med timeliste og faktura. Før saken starter må du påregne å innbetale et forskudd til webjuristens klientkonto. Denne konto kontrolleres av revisor og er underlagt strenge regler.